Gratis online tool voor zonnepanelen op parkeerterreinen

De gratis online tool ‘Park the Sun’ is sinds dit najaar beschikbaar. In deze tool zien gemeenten, bedrijven en particulieren die een parkeerterrein bezitten of dat terrein geschikt is voor het opwekken van energie met een zonneoverkapping (solar carport). De Provincie Zeeland benut zo de ruimte van parkeerterreinen slim door overdekt parkeren te combineren met het opwekken van energie met zonnepanelen. Park the Sun laat zien welke terreinen geschikt zijn, hoeveel energie kan worden opgewekt en wat de investeringen en de terugverdientijd zijn. Deze nieuwe ontwikkeling draagt bij aan de duurzaamheidsdoelen van Zeeland. Stichting Zeeuwse Publieke Belangen steunt Park The Sun.

Parkeerterreinen zijn extra aantrekkelijk voor deze innovatie, omdat er steeds meer elektrische auto’s komen. Met Park the Sun kan elke parkeerterreineigenaar zelf initiatief nemen. Denk aan een zorgcentrum, hotel of bedrijventerreinen.