Werkvoertuigen op waterstof en batterijen

• Ingestuurd door Zeeuws consortium en TNO
  • Realisatie -

Een consortium uit Zeeland is gestart met de ontwikkeling van zware zero-emissie werkvoertuigen die modulair kunnen worden opgebouwd. Ze kunnen worden toegepast in bijvoorbeeld grond-, weg- en waterbouw, aannemerij, landschapsbeheer en de landbouw. De werkvoertuigen wegen zo’n 10 tot 11 ton, afhankelijk van gewenste prestaties. Dergelijke nul-emissie ‘super purpose’ platformen met hoog vermogen bestaan nog niet. Voor deze unieke productontwikkeling stelt de Stichting Zeeuwse Publieke Belangen een tegemoetkoming in de kosten ter beschikking.

Het comfort van de duurzame werkvoertuigen moet hoger worden dan van vergelijkbare dieselvoertuigen. Doelstelling is ook zeker dat ze een volle dag kunnen opereren zonder bijladen of tanken. De CO2-besparing kan oplopen tot ruim 300 ton per machine, over een levensduur van 10 jaar gerekend. Ze worden modulair gebouwd. Dat betekent dat de afnemer kan kiezen voor alleen een batterij, maar er kan ook een brandstofcel met waterstoftanks als ‘range extender’ worden toegevoegd. De totale gebruikskosten van de zero-emissie werkvoertuigen kunnen naar verwachting vanaf 2025 gelijk zijn aan die van machines met verbrandingsmotoren.

De stichting steunt deze ontwikkeling, omdat de toepassing van 100% duurzame energie ‘van bron tot wiel’ nog niet voorkomt bij dit soort zware werkvoertuigen. Het consortium, onder aanvoering van Diverto uit Goes, ontwikkelt vanuit een breed perspectief. Er wordt o.a. een werkend prototype opgeleverd, welke wordt getest in binnen- en buitenland. Naast de Zeeuwse hoofdpartijen werken ook TNO, Nederlandse universiteiten, hogescholen en internationale partners mee. Vanaf de zomer 2020 voeren in ieder geval drie studenten van Hogeschool Zeeland onderzoeksopdrachten uit.

Het uiteindelijke doel is om de gehele keten 100% duurzaam en klimaatneutraal in te richten, van bouw van de machines tot volledig duurzame energie. Werkvoertuigen zonder uitstoot van schadelijke stoffen kunnen ook een oplossing zijn voor toekomstige bouwprojecten waar stikstofuitstoot beperkt of niet meer toegelaten wordt.

Naar overzicht